God Jul eller hur det nu var.

Jag är inte särskilt mycket för jul ni vet.. Jag firar jul antar jag, jag har inte så mycket val som vanlig svensk. Ni vet hur det är, hur man än gör så ramlar man på något julbord som man bara måste vara med på, alltid nån halv-släkting som ska ha nån present. Jag har inget emot det igentligen, det är god mat och jag tycker fruktansvärt mycket om god mat, mycket god mat. Jag har inte heller något emot att få saker och det är mysigt med familj och alltihopa. Men jag tycker inte det är nödvändigt. Jag mår lite dåligt över all konsumtion. All julmat som kastas bort. Alla dyra presenter som vi tvingas lägga pengar på. Alla belysningar som drar enormt med el. Tända ljus som bränner upp hem. Det jag tänker på är alla som inte har råd med julmat, presenter och allt det som kommer med. Och hur var det nu igentligen? vi firar jul för att jesus föddes, eller hur? Jag tror att döda Jesus håller på att drunkna i mormors stickade strumpor och julglitter. Jag tror dessutom inte på denna Jesus vilket gör tanken på att fira jul lite motsägelsefull. Men det är svårt, det är svårt att undvika jul i Sverige. Ännu en bra högtid att vara ensamen och må dåligt på. Nu låter jag som mattanterna som vill att man ska tänka på barnen i Afrika och äta upp. Men jag menar, tänk på alla de som firar jul själv. Alla barn som varje år måste välja mamma eller pappa och konstant ha dåligt samvete oavsett vart de är. Hinner inte med mormor, morfar, tremänningar, kusinbarn, halvsyskon, ingifta farfar and so on. Presenter, kostar pengar, pengar, pengar. Nervös över att det ska vara fel, att nån blir missnöjd.
Så, mina vänner. Jag är urusel på att köpa presenter och jag har inte råd att ge alla er presenter, därav köper jag inga presenter alls. Jag är också ganska dålig på att höra av mig. Därav denna lilla julhälsning till er alla. Ni kommer inte att få någon liten present och de flesta av er inget god jul sms. Det kanske kan uppfattas som själviskt och ohövligt men ni har min förklaring här. Bara för att ni inte får något ni inte behöver så tycker jag ni ska veta att jag ändå önskar er en God Jul och jag hoppas innerligt att ni slipper stress, tårar, besvikelse och för mycket alkohol.
Jag bryr mig om mina nära och kära och det behövs inga presenter för att bevisa det, ingenting ändras bara för att det råkar vara den tjugofjärde December en gång om år.
Men ändå, God Jul mina vänner!
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0