sport

Okej. Jag tänkte på en grej. Ni vet sport? Alltså, fotboll, ishockey, golf, skidåkning i alla former, rally osv. listan är ju lång. Förstår ni hur mycket sportandet kostar? Jag är den typen som försöker att hålla igång men på en kul nivå och bara de kostar. Men det jag tänkte på mest var hur mycket pengar bara sverige lägger på allt detta springande och hoppande och åkande och körande. Jag och mamma såg nämligen en reklam på tv om att ATG lägger undan ca 50 000 om de inte var fler nollor, jag tror det var de, på svensk idrott. De la fram det som att det var något de var stolta över. Vad fan? Förstår ni hur många människor den mängden pengar skulle kunna rädda? Den mängden pengar skulle kunna ge t.ex hemlösa någonstans att bo, något att äta. Pengarna skulle kunna gå till älderomsorgen, där behövs den, tro mig. De kan gå till vården, till skolor, sjukhus, hjälpa missbrukare. De skulle kunna fixa grejjer som bättre bussförbindelser på glesbyggden, mata barnen i afrika och tusen andra grejjer. Men näej, vi lägger miljoners miljoner på att kolla på pojkar som svettas, fuck yeah. Vi förstör miljön med alla spektakel som OS, SM, EM och fan vad allt heter. Visst, sporta är kul, men varför lägga alla dessa pengar som skulle kunna rädda liv på att överklass snobbar ska ha någonstans att sparka runt en boll eller lysa upp halva stan för att 5 pers ska kunna staka sig runt ett spår av fejksnö. Nej, jag blir irriterad. Mest irriterad blev jag på reklamen, där det la fram det som något bra att det kostar miljoner kronor.
-
Nu ska jag sova. Yey.

Kommentarer
Postat av: elin

50 miljoner är det, höhö

2012-10-12 @ 18:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0