-95-

Körde bil. Blev ytterst irriterad över skola, inte just min skola, alla skolor. Det var kanske inte bästa tillfället att bli irriterad på, jag kör fort i vanliga fall.
-
Men, jag blev irriterad i allafall. Tänk efter, hur mycket lär vi oss som vi har någon nytta av i ett helt vanligt liv? Det vi på min skola lär oss är tillämpat för att vi ska bli rockstjärnor, proffesionella dansare, konstnärer eller filmstjärnor. Och helt jävla ärligt, inte många av oss kommer bli något av det. Vi kommer bli helt vanliga människor som jobbar på H&M, ica eller något annat vanligt ställe. Vissa av oss kommer liksom trivas med ett helt vanligt liv, sånt där med familj och hus och bil osv.
-
Men jag kan inte nämna många grejjer jag lärt mig på skolan som jag kommer att ha nytta av i ett helt vanligt liv. Jag har t.ex. inte en aning om hur man betalar räkningar, söker jobb, skaffar en lägenhet, köper bil, jag är även en av dem som inte är så grym på det där med matlagning heller, jag vet inte vad man gör när man får stopp i avloppet, jag kan inte anmäla t.ex ett inbrott ifall det skulle hända, vet inte hur försäkringar fungerar, vet inte hur sjukvård fungerar och det närmsta sexualkunskap jag har kommit är när våran mattelärare i 9an eller om det var 8an skrev upp hundratals namn på könsdelar på tavlan. Visst, mycket av detta kan jag säkert få till ändå, jag menar det finns ju google och jag har ju tack och lov föräldrar.
-
Men är det ända jag har fått av skolan sen jag var 7 år är att jag kan läsa, skriva, lite matte (jag menar den matten man kanske har nytta av) och jag lärde mig säga R. Haha, där har ni lite onödig fakta om mig, jag kunde inte säga r innan jag gick i 2an, 3an eller när det var.
-
Är det våra föräldras ansvar att vi ska lära oss sånt? Det kanske är det? jag vet inte. Men går vi då skola bara för att? okej, jag förstår, lite almänbildning, det är inte helt fel. Men tror de verkligen att min framtida chef kommer att fråga mig om Alexander den stores rike i en arbetsintervju? Jag vet inte ja.. Det känns inte som att det är det jag kommer behöva om jag inte vill bli någon historiemänniska. Vissa saker kommer jag säkert ha nytta av även fast jag inte tror det nu. Jag känner bara att jag skulle vilja lära mig sådant. Jag menar de som anställer söker någon som är runt 20 år med arbetserfarenhet. Vart ska vi få den ifrån? Vem anställer en 18 åring som nyss gått ut gymnasiet? Vi måste istortsett fortsätta plugga.
-
Jag har panik. Jag har verkligen panik så antagligen överreagerar jag rätt fint nu men jag vill bara att någon ska förstå att det inte går förvänta sig så mycket om man vill ha en ung anställd, det som de kan trösta sig med är att vi lär oss sjukt fort. Vi lär oss saker, men någon måste ge oss chansen att lära oss. För vi har inte lärt oss att packa varor, ta betalt eller städa på skolan.
-
Nu har jag avreagerat mig nog. Håll med eller inte, det är som sagt mina åsikter och jag är inte omöjlig, jag kan ha fel. Ikväll ska jag kolla på rally, kanske. Det är i Hammerwally det händer, yes.
-
Lyssnar på det här just nu. thihi.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra kört & bra skrivet, kompis!

2012-01-14 @ 16:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0